Digitale bezoekersvergunning

Veel gestelde vragen digitale bezoekersvergunning

Om gebruik te kunnen maken van de vernieuwde digitale bezoekersvergunning, dient u vanaf 20 december een aantal stappen te doorlopen. U gaat naar het E-loket en valideert hier uw emailadres waarna u de activatieprocedure voor Key2Park kunt doorlopen. Onderstaand treft u de meest gestelde vragen m.b.t. deze procedure en het gebruik van Key2Park.

Tip: Bekijk de onderstaande animatie voor meer uitleg. 

Wat gaat er voor u veranderen?
Voorheen had u alleen de mogelijkheid uw bezoek via de computer aan- en af te melden met uw DigiD. Er is een nieuwe, gebruiksvriendelijke omgeving ontwikkeld; Key2Park. Met de bijbehorende app zijn de mogelijkheden uitgebreid en kunt u gemakkelijk uw bezoek aan- en afmelden.

Wat zijn de voordelen?
U kunt uw bezoek aan- en afmelden met de Key2Park app of via uw computer. De regeling is zeer geschikt voor gebruik op uw smartphone of tablet. Parkeeracties inplannen in de toekomst is mogelijk. Veelgebruikte kentekens kunt u opslaan onder favorieten.

Hoe kom ik in het E-loket?
U klikt op de link van het E-loket op de homepage van deze website. Vervolgens klikt u op ‘aanmelden’. Het DigiD logo verschijnt zodat u hier op kunt klikken. Met uw DigiD gegevens logt u in. 

Hoe valideer ik mijn e-mailadres op 20 december?
U gaat naar de website van ParkeerService. Hier vindt u een link naar het E-loket. Nadat u bent ingelogd in het E-loket, registreert en valideert u uw e-mailadres onder de button ‘mijn contactgegevens’ en volgt de verdere instructies.

Wat te doen indien validatie niet lukt?
Voer uw wachtwoord opnieuw in zonder gebruik te maken van de optie kopiëren of gebruik tijdelijk een ander e-mail adres.

Hoe start ik de activatieprocedure?
Na het afronden van het validatieproces stuurt u uzelf een activatiemail om gebruik te kunnen maken van Key2Park. Hiervoor klikt u op ‘huidige parkeervergunningen’ en selecteert u ‘Bezoekersvergunning digitaal’. Vul in het daarvoor bestemde veld een e-mailadres in en klik vervolgens op ‘Koppel aan Key2Park’. Hierna ontvangt u een e-mail met instructies.

Hoe kom ik aan de Key2Park app?
Deze kunt u downloaden in de appstore. De app is gratis verkrijgbaar onder de naam: Key2Park. De app is niet vóór 20 december verkrijgbaar.

Inloggegevens key2Park opslaan in telefoon of tablet
Instellen-inloggegevens-Key2Park-app.pdf  
Klik op bovenstaand bestand voor de instructie met afbeeldingen waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe u uw inloggegevens kunt instellen voor Key2Park. 

Wat gebeurt er met mijn parkeerhistorie?
De ‘oude’ parkeerhistorie is niet meer zichtbaar in Key2Park. Om uw parkeerhistorie veilig te stellen, ga naar het E-loket en gaat naar 'huidige vergunningen'. Hierna maakt u de keuze: 'bezoekersvergunning digitaal'. Het scherm vouwt zich uit en u klikt op de knop 'gebruik/beheer' en klik vervolgens op 'overzichten'. U kunt nu uw parkeerhistorie inzien en deze zelf kopiëren of hiervan een screenshot maken. 
Let op! Vanaf 20 december kunt u geen historie meer inzien/opslaan.

Wat gebeurt er met mijn saldo?
Uw saldo wordt op 20 december automatisch overgezet naar Key2Park.

Kan ik nog bezoek aanmelden via SMS?
Ja, dit blijft mogelijk.

Kan ik nog bezoek aanmelden via het voice response systeem?
Tot 1 februari 2017 is dit nog mogelijk.

Hoe meld ik bezoek aan via Key2Park?
Log in met uw accountgegevens in Key2Park en klik op ‘Start of plan een nieuwe actie’, klik op ‘Bezoekersregeling’ en vervolgens op het rondje met het driehoekje. Er verschijnt een scherm waar u het kenteken invult. Op de tweede regel ziet u de datum en huidige tijd verschijnen. Is deze juist? Klik dan op het vinkje. Er verschijnt een melding ‘Parkeeractie wordt voortijdig gestopt'. Deze krijgt u omdat er in Alkmaar een ingestelde maximum parkeerduur bestaat van 3 uur. Indien u akkoord bent met de eindtijd welke wordt voorgesteld, bevestigt u dit door op het vinkje te klikken. Uw bezoek is nu aangemeld. Wilt u toch eerder stoppen, klik dan op het rondje met het vierkantje bij het kenteken waarvan u de actie wilt stoppen.

Wat bedoelt men met ‘Parkeeractie wordt vroegtijdig gestopt omdat deze anders de maximale parkeerduur overschrijdt’?
In Alkmaar bestaat een maximale parkeerduur van 3 uur. Na 3 uur wordt de parkeeractie gestopt. Indien uw bezoek langer dan 3 uur blijft, moet u het kenteken opnieuw aanmelden.

Hoe plan ik bezoek in de toekomst in het nieuwe Key2Park?
Klik op ‘Start of plan een nieuwe actie’, klik op ‘Bezoekersvergunning digitaal’ en vervolgens op het rondje met het driehoekje. Er verschijnt een scherm waar u het kenteken invult en de gewenste startdatum/-tijd kunt invullen waarop u bezoek verwacht. Op de derde regel, vult u de gewenste einddatum/-tijd in. Let op! Het is niet mogelijk meerdere dagen aaneengesloten bezoek in te plannen. U moet iedere actie per 3 uur opnieuw aanmelden/inplannen en rekening houden met een maximum parkeerduur van 3 uur.

Hoe kan ik opwaarderen?
Open de bezoekersvergunning digitaal in Key2Park zoals bovenstaand omschreven. Hierna klikt u op het euroteken.U kunt de keuze maken met welk bedrag u de vergunning wilt opwaarderen. Volg na bevestiging door middel van het aanklikken van het vinkje de gegevens op uw scherm.

Nieuwe 'historie' in Key2Park
Ook in Key2Park gaat u historie opbouwen.